От скорби и болезни
"Благослови, благослови, благослови меня, Истинный Христос!
Стану я, раб Божий, по утру утра раненько, благословясь, перекрестясь, умоюсь свежей водой ключевой, утрусь тонким шитым полотенцем.
Помолюсь Господу Иисусу Христу и оболокусь, раб Божий, белой зарею, и обтычусь частыми звездами, опояшусь белыми зорями, покачуся красным солнцем из дверей во двери, из ворот в ворота под восточную сторону, к морю-окияну.
На море окияне лежит бел-горюч камень, на том белом горючем камне стоит Соборная апостольская церковь, в той соборной апостольской церкви Свят Господень Престол.
Тут сидит Сам Господь Иисус Христос и присутствует с Матушкой Пресвятой Богородицей, с Иоанном Предтечей, со всеми двенадцатью апостолами и со всею Силой Небесной.
Я приду, раб Божий, во храм Господень, подойду я поближе, поклонюсь пониже,
помолюсь и попрошу у Господа Бога о рабе (имя рек), попрошу Иисуса Христа.
Подойду я, раб Божий, к Царице Небесной и славному пророку, по отсечении главы, Иоанну Предтече, помолю и попрошу угодника, Пресвятую Пречистую Богородицу и славного пророка: от сечения главы защитите и заступите, помолите и попросите.
И помолю и попрошу прекратить всякие скорби от всякого нечистого дьявольского сустава. И пойду я, раб Божий (имя рек ), ко Господу Богу, подойду я поближе, помолюсь и пониже поклонюсь. Помолю и попрошу у Господа Бога Иисуса Христа, Михаила Архангела, Егория Храброго, подойду поближе, помолюсь, пониже поклонюсь Батюшке Михаилу Архангелу, Егорию Храброму.
По Божьему благословению, у синего моря бегают семь серых волков, сыру землю гребут, сыр дуб вянет, коренья блекнут. Семь серых волков, не могут сырую землю грести,
коренья рвать, сыр дуб вянуть, ветви блекнуть. Подройте и подгребите у раба Божия (имя рек ) все скорби, болезни из ретиваго сердца, со белаго тела, с русых волос, с черных бровей, с ясных очей, от ветров, вихорей, со всех четырех сторон, со всех четырех углов, как с восточной, так бы с полуденной, как с северной, так бы и с западной. Как сер-горюч камень лежит отныне и до веку, так лежит родимец от ныне и до веку. Аминь.
Как сыр дуб вянет, коренья сохнут, ветви блекнут: так бы посохли все скорби, болезни,
все нечистые диавольские суставы от еретика, от еретицы, от колдуна, от колдуницы,
от времянника, от времянницы. Тем заключаю и запираю замком, как золотом, земле.
Замок и ключ, в море замок".
Сибирские заговоры (забайкалье), 1912
*****
От уроков (болезней, причина которых неизвестна), сглаз.
«Там столо чорне море, на чорнiм морi- чорний дуб, на чорнiм дубi-чорний чоловiк, i чорна одежа, i чорний тупор. Не йде i дуба затипати, не йде i моря запиняти, iде урокiв одпирати- чоловiчих, жоночих, парубочих, дiвчачих, хлопьячих- вiтрянiй, водянiй,супротивнiй, насланi, наказанi, примовленi, i тут вам не стояти, жовтой кости не ламати, червоной кровi не пити, iз бiлого тiла, iз щирого серця, iз жовтой кости.»
Одним духом (не переводя дыхания) требя 3-9 слив сказать, а то не поможецца. Треба скороговоркой шептить. Делать перестановку слив не можно, не поможецца.
*****
«Въ чыстымъ поли сыне море. На сынёму мори стоитъ чорный явир, на чорному явори сыдыть чорный воронъ: черна голова, черни очи, черни бровы, черны кихти, чорни нихти.. И винъ крычытъ- покрыкае, кихтямы-нихтямы прогрибае, урокы и урочыща одбирае. Я знимаю и одбираю зъ хаты дымомъ, зъ двора- витромъ. Идитъ соби на очерета, та на болота, де й куры не ходятъ, де й дзвоны не дзвонятъ, де людський гласъ не заходытъ. Тамъ вамъ пыты й гуляты, й роскошуваты, а тутъ не буты, червонои крови не пыты, жилъ не сушыты.»
****
«Уроцы ўрошныя пупярэшныя і стрэшныя пупярэшныя, на чом вы сталі, на чом-вы прысталі: ні на торнай дарогі, ні на мяккай пасцелі, ні на піцянні, і на ідзянні, ай ад злога чалавека, ні-навіснага глаза, ад белага, ад шэрага глаза і адсіняга глаза і ад белазорага глаза, ад крывога глаза і ад сляпога глаза, ад бела-га воласа, ад русага воласа, ад чорнага воласа, ад сівага вола-са, ад рыжага воласа —адвядзіця, адкасніцесь, уроцы, ад етага раба чалавека, выхадзіця із касцей, із машчэй, із жыл, пажылак, сустаўцаў, палусустаўцаў, ад буйнай галавы, ад быстрых глаз і ад румянага ліца, ад рабочых рук, ад быстрых ног і ад усей нутрыннасці чалавечаскай — атыдзіця, уроцы, ад етага раба чалавека,— ідзіця вы за мхі, за балоты, за ржаўцы-патопы! Ні 'трыгацца вам ні на маладзіку, ні на палнаце, ні на пірак-раі месіца, ні на сходзі вітаха!»
****
«Урокы чоловичи, жиночи, патубочи, дивочи, хлопьячи, дивчачи, спытени, зъидени, вызвани, вымовлени, названи, наслани, прозорни! Я васъ вышиптую, я васъ вызываю, я васъ выклыкаю на очерета, на болота одсылаю. Идить соби на очерета, на болота, на свои миста, де витеръ не вие, де сонце не грие, де праведне соничко сходыть, де людьскый гласъ не заходыть.-
Замок: Колы буде сухый дуб розвываться, тоди рабу (имя) будуть урокы озываться.»
*****
„Р. Б. М. устаець ранешенька, мыецца бялешенька, выходзиць на васточную старону у вароты, изъ варотъ у чыстае поле. На чыстымъ поли рѣка бяжыць, змываецъ травы и карэння, и камення, и пяски вырываець и уроки выганець М. и устрѣчныя и папярэчныя, и радасныя, и зависныя, атъ синяга вока, атъ шѣрага вока, атъ чорнага вока, атъ бѣлага вока, атъ дзѣвицы касатай, атъ младзицы хамлатай и атъ женнай, и атъ двухженнай, и атъ трохженнай, и атъ мужчины, и атъ женнага, и атъ двуженнага, и атъ трохженнага, и атъ зубага, и атъ бяззубага, и атъ двухзубага, и атъ трохзубага. Гэта вадзица царыца, атъ прыпамянутыхъ уродныхъ памачница.»
*****
«"У моря калина, під калиною дівчина, вона не знала ні шити, ні прясти, ні золотом гаптувати(вышивати); Тільки й уміла і знала од (ім'я) уроки і презори викликати й визивати, на сухії ліси посилати. Уроки, урочища, чоловічі й жіночі, дитячі, вам, уроки, урочища, у (ім'я) не стояти, жовтої кості не ламати, червоної крові не пити, серця його не нудити, білого тіла не сушити; вам іти на мохи, на темні луги, на густі очерети, на сухі ліси, куды люди не ходят "
*****
«Уроки, урочищя, престріти, престрітищя! Хоть най (пусть) будут уроки чоловічі, хоть най будут уроки жіночі, хоть най будут уроки парубочі, хоть най будут уроки хлоп’ячі, хоть най будут уроки дівочі, хоть най будут уроки дівчачі, – Аби зниділи, як нидіє віск на вогні, піна на воді, роса на траві, Так аби зниділи від чистого, молитваного хрещеного (імярек)!»
«Уроки-урочища! Прикосы-прикосища! Хоть пусть будут уроки мужские, Хоть пусть будут уроки женские, Хоть пусть будут уроки парубочьи, Хоть пусть будут уроки юношески, Хоть пусть будут уроки девичьи, — чтоб растаяли, как тает воск на огне, пена на воде, роса на траве,— Так чтоб растаяли от чистого, молитвенного, крещеного (имя).»
*****
"Уроки колючі, поробленнє болюче! Ци ви си стали з свєта, ци з вітру, ци з роботи, я хочу вас викликати із сімдесятьох сімох кісточок, із сімдесятьох сімох жилочок. Уроки колючі, поробленнє болюче! Викликаю вас із шкіри, з мнєса, з кісток, із серця, з чирок, з голови, з очей, з носа, з рота, з єзика, із зубів! Йдіть собі лісами, горами, водами, ріками аж до Чорного моря; на краю Чорного моря є висока гора, а на тій горі є скала, а на тій скалі є дев’ять когутів перваків, дев’ять котів перваків, дев’ять псів перваків. Єк ти не схочеш піти по волі, то підеш по неволі. Єк я тебе догоню - золотим мечом тобі голову здойму. Тебе когути видзьобають дзьобами, коти вигребуть лабами, пси вигризуть зубами! Щезни, пропади! Ти до сего тіла не маєш діла!”
*****
Вылить остатки воды (в идеале там, где 3 забора между собой соединены, хотя можно думаю и на перекресток, под сухое дерево, за двери дома, в глухую сторону), сказав:
"В лісі росло дерево, убирало си в кору, в краки, в лист, у цвіт. Стяли його. Як не має воно тепер сили рости, цвісти, так аби не мали сили уроки панські, циганські, діточі, жидівські, парубоцькі, дівоцькі, жаб'ячі і гадячі. Аби так щезли, пропали, як пропадає сіль від води і віск від вогню."
*****
И вы, врокы, врочыща! вы стритени, вы зйидени, вы й подумани, вы й погадани, вы й не- вымовчени, вы и сказани, вы й задавнени, вы й спротывнени, вы й спрозорени, вы й витряни, вы й водяни, вы й хлопьячи вы й дивчачи, и оступиться одъ коровы нарожденои, одъ іи ригъ, одъ іи нигъ, одъ іи очей, одъ іи коровьячихъ плечей, одъ іи хвоста, одъ коровьячого стану. И тутъ вамъ не стоять и не гулять и парусивъ не пускать, веселого серця не нудыть, чорнои крови не пыть, жовтои косты не ломыть. Идить соби на далеки миста, на глыбоки ямы, куды витеръ не завіе и сонечко не за- гріе, де гора зъ горою на сходытся.
*****
Прыстрит (сглаз)(зевота, тошнота, горячка, дрожь)
«Прыстрите и прыстритыще и врокы и врочыща, витряный и водяный, и подуманый и погаданый и помышляный и запытяный, и зайидяный, и прылюбованый, и прымылованый, и батькивъ” и матерынъ, и чоловичый и жиночый и хлопячый и дивчачый и ранній и денный и сутковый и трыдневый и годовый и лисовый и шляховый!
Я тебе вымовляю, я тебе вышепчу: що зъ панивъ, що зъ цыганъ, що зъ жыдивъ, що зъ татаръ, — то я тебе вымовлю, то я тебе вышепчу. Шобъ ты не бувъ въ рукахъ, ни въ ногахъ... очахъ... плечахъ... грудяхъ... жывоти... жовтои кости... червоній крови.... сынихъ жилахъ... румяному лыци... веселому серци у хрещеного молытвянного, рожденого раба Б. N. Бо тутъ тоби не стояты, часу не теряты, кости не ламаты, крови не розлываты, руса волоса не въялыты, свитлыхъ очей не слипыты. Пиды соби тыхенько и легенько зъ хаты–зъ дымомъ, а зъ двора–зъ витромъ одъ твоихъ рукъ, одъ твоихъ нигъ, одъ твоихъ очей, одъ твоихъ плечей, отъ твоих 70 суставивъ.
Вы лисы-лисыща, вы бoры-борыща! возьмить соби прыстритыща и урочыща, занесите йихъ на пущи, на ветри и- на сухи лиса, на быстри воды. Тамъ люде не ходять и куры не поють и тваръ не ревe. — А тоби дай Богъ креписть и легкисть—на твои рукы, на твои груды, на твій жывитъ, на твои очы, и на твою кисть и на твои ногы и на румъяне лыце и на веселе серце наречённого раба N»
****
1.Выкатывать яйцом по разным частям тела в надежде, что болезнь переселется в яйцо.
2.Шептать заклинание, покалывая заострённым колышком в разных местах.
*****
«Пристріт насланий, подуманий, погаданий, батьків, материн, жіночий, дівчачий, парубочий, хлопчачий, дитячий! Я тебе буду вишіптувати, визивати й викликати з рожденного, молитвенного Федора з нутра висилати; з його голови, з його живота, з його волосу, з його голосу, (а як дівчина: “з її коси, з її краси”), з білого лиця, з веселого серця, з вьязей, з його грудей, його пера, з його ребра, з його рук, з його ніг! Тут тобі не стояти, галовоньки не крушити й не ломити, щирого серця не нудити, не колоти й не шпигати, душі с тілом не розлучати! Піди собі, пропади собі, на очерета, на болота, на болотнії води, де лежать гнилії колоди! Там тобі селиться і будиться, проживати і пробувати, нарожденного Федора у вічі не видати!” 1913 року.