Пятое, да иматъ твердую надежду о Божией благодати, яко ему въ сицевомъ благочестномъ делании предстанетъ, и темъ яко чрезъ свое орудие, создание образа своего, отъ мучителства вражия свободитъ: Разве аще своимъ тайнымъ смотрениемъ къ славе своей, или терпящаго мзды, и къ иному чесому доброму не сотворитъ, или продолжитъ.
[В-пятых, да имеет он твердую надежду на Божию благодать, которая снизойдет к нему в сем благочестивом деле, и Бог, действуя как чрез Свое орудие, создание образа Своего, от мучительства вражьего освободит. Разве что по Своему тайному усмотрению, к славе Своей, или если человек терпит необходимое воздаяние, или ради иного доброго результата, может Он сего освобождения не сотворить или отсрочить его.]
Шестое же, и надъ всеми Любовь, въ известнейшее и началнейшее основание делу сему да положитъ, въ нейже яко въ твердомъ щите, вся стрелы лукаваго ражеженныя угаснутъ, и вся сила его сокрушится. Да внимаетъ же прилежно еже вся творити въ славу Божию, и въ любовь и състрадание ближняго, и въ душевнаго и телеснаго его здравиа назидание.
[В-шестых же, и превыше всего, в известнейшее и начальнейшее основание дела сего, да положит он Любовь, в коей, как в прочном щите, угаснут все разожженные стрелы лукавого, и вся сила того сокрушится. Да будет он прилежно следить, дабы все творить во славу Божию, и во имя любви и сострадания к ближнему, и в устроение душевного и телесного здравия его.]
Седмое, чинно въ сердечномъ сокрушении, и крепкомъ о гресехъ своихъ жалении да исповестъ вся согрешениа своя предъ духовнымъ своимъ отцемъ, и отъ него да прииметъ отъ нихъ разрешение. Действителнее же дело сие начнетъ, аще по Господню речению, постомъ тридневнымъ или по силе еликом мощно себе приуготовитъ: въ тыя же дни, да пребываетъ в Молитве, и Благочестныхъ размышленияхъ: изряднее же тайны Воплощения, Страсти, Смерти, и Воскресения Христа Бога нашего, имиже наше искупление отъ мучителства адова соделася. Самъ бо Господь святымъ своимъ ученикомъ образъ изгнания бесовъ показуя, глаголетъ: яко естъ родъ бесовский иже не исходитъ точию Молитвою и Постомъ. (Матфей: Глава: зi {17}, Зачало: ов {72}). Сими убо двемя крепко въоружився, и Божию помощъ привлечетъ, и беса ижденетъ. но убо и самъ по елику можетъ въ сихъ да пребудетъ, и инехъ да ему помогутъ умолитъ: сице бо Божественнии Отци творяху. Сицевыми убо совершения добродетелми Заклинатель, по елику человеческаго естества немощъ Божия сила укрепитъ, крепко себе въоруживъ: Въ первыхъ, да неудобъ уверитъ, бесновати быти кому: аще не первее знамения на немъ узритъ, имиже бесный, отъ техъ иже черною желчию, сиестъ, Меланхолиею, или инымъ недугомъ обяти сутъ, разнствуетъ. Знамения же беснаго сутъ сия: иноязычно глаголати многими словесы, или глаголющаго разумети: далече сущая и сокровенная открыти: силы паче возраста, или паче естественныя меры показати, и иная симъ подобная, яже многа сутъ. Яко убо да сия совершеннейше познаетъ, по Первой заклинателной, или Второй Молитве, да вопроситъ беснаго, что ощущаетъ въ уме своемъ, или въ теле, яко да увесть которыми словесы зелнее бесы смущаются, въ еже сия паки прочести и повторити.
[В-седьмых, чинно в сердечном сокрушении и крепком о грехах своих сожалении, да исповедает он все согрешения свои перед духовным отцом своим и от него да приимет от них освобождение. Действительнее же дело сие начнет, если, согласно Господнему слову, подготовит себя постом -трехдневным или такой продолжительности, сколько ему по силам. В эти дни ему надлежит пребывать в молитве и благочестивых размышлениях, особенно же о тайнах Воплощения, Страдания, Смерти и Воскресения Христа Бога нашего, которыми совершилось наше искупление от адских мук. Ибо Сам Господь, показывая Своим святым ученикам пример изгнания бесов, говорит: есть род бесовский, который изгоняется лишь молитвою и постом (Евангелие от Матфея, глава 17, зачало 72 {соответствует 21 стиху}). Вооружившись крепко сими двумя, он и помощь Божию привлечет, и беса изгонит; ибо так делали божественные отцы {т. е. святые}. Крепко вооружив себя совершением таковых добродетелей, потому как Божия сила будет укреплять немощь его человеческого естества, он, во-первых, не должен с легкостью верить, что некто является одержимым бесом, а именно – если сначала не увидит на нем знамений, которыми отличается бесноватый, по их причине страдающий от черной желчи, то есть меланхолии, или объятый иным недугом. Знамения {т. е. признаки} же бесноватого таковы: он многословно говорит на чужом языке или понимает говорящего на нем; узнает о происходящем в далеких местах или скрытом; являет силы, что превыше свойственных для его возраста или естественной меры; и иные тому подобные признаки, число которых велико. Как только Заклинатель совершеннейше в сем убедится, он должен спросить у бесноватого, согласно Первой или Второй заклинательным молитвам, что тот ощущает в своих уме и теле, и как узнает, от каких слов бесы сильнее смущаются, тогда те слова пусть вновь прочтет и повторит.]
Да знаетъ же, каковыми кознми и лщенми понуждаются бесы, прелщати Заклинателя: обыкоша бо множицею удобъ отвещавати, неудобно же себе объявляти, яко да заклинатель на долзе утруждся престанетъ, или яко да недужный зрится не отъ беса мучимъ быти. Иногда же, повнегда объявлени бываютъ, съкрываются, и оставляютъ тело свободно быти отъ всякаго мучения, яко да недужный возмнитъ себе всяко свободитися отъ нихъ: но убо да не престанетъ заклинатель, дондеже узритъ знамения свобождения. Овогдаже убо творятъ яже аще могутъ препятия, яко да недужный неподдасть себе заклинаниямъ, или тщатся увещевати, яко недугъ естъ естественный: иногдаже посредъ заклинаний сътворятъ уснути недужнаго, и видение некое показуютъ ему себе съкрывающе, яко да недужный возмнится свобожденъ быти отъ нихъ: неции же изъявляютъ сътвореное чарование, и отъ кого естъ сотворено, и образъ раздрушения его: но опасно да блюдется заклинатель да не отъ сего къ чаровникомъ, или къ инемъ сицевымъ, а не къ Церковнымъ служителемъ недужный прибегнетъ, или каковый забобонъ, или ино что отъ запрещеннныхъ употребляетъ. Иногда диаволъ недужнаго почити, и Божественнымъ Тайнамъ причаститися оставляетъ, яко да отъшедша явится. Въ конецъ, безъчисленныя сутъ козни лести диаволския къ прелщению чловеческому, имиже еже не прелститися да блюдетъся заклинатель.
[Заклинателю надлежит знать, какими уловками и ложью бесы пытаются его обмануть; ибо они имеют обыкновение по многу раз охотно отвечать, но объявлять себя – неохотно, с той целью, чтобы заклинатель, надолго утомившись, прекратил молитву, или чтобы больной стал казаться мучающимся не от беса. В иной же раз, после того как бывают обнаружены, они скрываются и оставляют тело свободным от всякого мучения, дабы больной возомнил себя полностью от них освободившимся, – но заклинатель не должен прекращать своих молитв, пока не увидит знамений освобождения. Иногда же бесы творят какие могут препятствия, дабы недужный не поддался заклинаниям, или пытаются внушить, что болезнь – естественного происхождения; в другой раз, вводят больного в сон посреди заклинаний и показывают ему некое видение, скрывая себя, чтобы он возомнил себя от них избавленным. Некоторые же указывают, что на больного были наложены чары и кем они были наложены, а также способ их разрушения; но заклинатель должен тщательно проследить, чтобы больной не отправился искать помощи в сем деле у колдунов или иных подобных лиц, вместо церковных служителей, и не использовал никакие суеверные средства или что-либо иное возбраняемое. Иногда дьявол позволяет больному отдохнуть и причаститься Божественных Тайн, чтобы его сочли покинувшим человека. Вообще же, козни дьявольской хитрости для обмана человеческого бесчисленны, и заклинателю надлежит быть бдительным, дабы не поддаться им.]